Spring til indhold

Arto er åbenbart tilbage

Nostalgi-chok: Danmarks originale sociale medie er genopstået!

Husker du dengang, hvor dit største problem var at vælge den helt rigtige profiltekst, finde den perfekte pauseskærm, og hvor dit ugentlige højdepunkt var at se, hvem der havde lagt en hilsen i din gæstebog?

Spænd sikkerhedsselen og find din indre ’00’er-teenager frem, for det er officielt: Arto.dk er tilbage!

Længe før Mark Zuckerberg overtog verden med Facebook, før Instagram fangede os i et filter-loop, og årtier før TikTok overhovedet var en tanke, havde vi danskere vores helt eget digitale fristed. Arto var kongeriget, og vi var alle trofaste undersåtter.

Arto.dk - det første danske SoMe

Hvad var Arto egentlig?

For de yngre generationer kan det være svært at forstå, hvor massivt Arto reelt var. Det var ikke bare en hjemmeside – det var en livsstil. Fra omkring år 2000 og ti år frem var det her, hele den danske ungdom mødtes efter skole (så snart vi lige havde overstået den ikoniske opkoblingslyd fra modemet).

Her er et lille nostalgisk tilbageblik på de funktioner, der definerede vores ungdom:

  • Gæstebogen: Det ultimative valuta-system. Havde man ikke over 100 sider i sin gæstebog, var man reelt ikke eksisterende. “Skriv i gæstebogen, så skriver jeg tilbage <3”.
  • Profiler med personlighed: Vi legede alle sammen webdesignere. Profilerne blev plastret til med farver, blinkende GIF-animationer, citater om dyb kærlighedssorg og YouTube-links til det nyeste Basshunter-hit.
  • Billederne: Der var intet, der hed “FaceTune” eller avancerede filtre. Det var råt, ufiltreret og taget med et 2-megapixel digitalkamera (eller værre: et webkamera i hjørnet af computerskærmen) i den helt rigtige, akavede vinkel oppefra.
  • Statusser og humør: Man kunne indstille sit humør til alt fra “forelsket” til “Træt.. :(“. Det var her, det passive-aggressive teenage-drama for alvor blev født.

Hvorfor lukkede det – og hvorfor nu?

Da giganterne som Facebook for alvor buldrede ind over Danmark i slutningen af 00’erne, begyndte Arto langsomt at tømmes for liv. Den endelige svanesang kom i 2016, hvor platformen officielt drejede nøglen om. Vi troede alle, at et unikt kapitel af dansk internethistorie var lukket for altid.

Men internettet glemmer som bekendt aldrig – og heldigvis for det.

Bag genoplivningen står kræfter, der har opkøbt domænet med ét klart formål: At give os nostalgien tilbage. I en tid hvor de sociale medier er styret af benhårde algoritmer, konstante video-feeds og et enormt præstationspres, rammer Artos genopståen en helt særlig nerve. Det er et digitalt pusterum, hvor alt ikke behøver at være så poleret.

“Det er som at træde ind i en tidsmaskine. Man logger ind, og pludselig er man 14 år igen og bekymrer sig om, hvem der er på ens ‘Top 5-venneliste’.”

Er du klar til et comeback?

Det nye Arto er naturligvis opdateret, så det kan køre på moderne smartphones, men sjælen er intakt. Den velkendte blå farve, de klassiske funktioner og den uhøjtidelige stemning er i højsædet.

Så spørgsmålet er simpelt: Skal du ind og genoprette din gamle profil? Skal du have fundet dit gamle alias frem (selvom det måske var pinligt i stil med xX_bAdB0y_Xx eller PrInSeSsEn92)?

Vi ses i gæstebogen. Husk at skrive “kiggede forbi”! 😉

Del gerne dette på de sociale medier

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *